Mi a coaching?

„A coaching az ügyféllel való partneri együttműködés egy olyan gondolat-ébresztő, provokáló és kreatív folyamatban, amely arra inspirálja az ügyfelet, hogy szakmai és személyes szempontok alapján a legtöbbet hozza ki önmagából.” (Az International Coach Federation (ICF) definíciója)

„A coaching az eredményekről szól, a továbblépésről, a változásról, a tudatosabbá válásról magunk és mások tekintetében és a felelősségvállalásról saját életünkért.” (Kelló Éva: Coaching alapok és irányzatok)

És mi nem coaching?

A coaching nem csodaszer. Nagyon fontosnak tartom, hogy addig a pontig támogassam az ügyfelemet ameddig a szaktudásom erre alkalmassá tesz. Az is előfordulhat, hogy akár már a folyamat elején, akár közben más szakembert ajánlok, aki az ügyfél témájához megfelelőbb.

Gyakran értelmezik a coachingot tanácsadásnak, vagy baráti beszélgetésnek is. Az alábbiakban egy konkrét példán keresztül szeretném jobban megismertetni a különböző szakmák működését.

„Képzeld el, hogy egy tortát szeretnél sütni, és ebben segítséget kérsz valakitől. Miként segítene neked egy coach, egy mentor, egy tanácsadó vagy egy tréner?

  • A coach kérdéseket tenne fel azzal kapcsolatosan, hogy milyen eredményt szeretnél elérni, segítene ellenőrizni, hogy ehhez minden erőforrás a rendelkezésedre áll-e, illetve milyen eszközökre, hozzávalókra van még szükséged. Segítene azt is tudatosítani, hogy valóban a céljaid felé haladsz-e.
  • A mentor megosztaná veled az ő saját receptjét és tapasztalatait a sütéssel kapcsolatosan.
  • A szaktanácsadó feltárná a helyzetet, és felkínálna neked három-négy receptet, majd megbeszélnétek, neked melyik a legmegfelelőbb.
  • A tréner bemutatná, hogy miként kell elkészíteni a tortát, majd a rendelkezésedre bocsátaná az eszközöket és az alapanyagokat, majd figyelemmel kísérné a munkádat, és szükség esetén visszajelzéseket adna.”

(Stephen Neale, Lisa Spencer-Arnell és Liz Wilson: Érzelmi Intelligenia Coaching)

Hogyan dolgozom coachként?

Csak két olyan nap van az évben, amikor semmit sem tehetsz: az egyik a tegnap, a másik a holnap. Ma van a cselekvés ideje. (Dalai láma)

 

Coachként mindent megteszek azért, hogy biztosítsam az empatikus, támogató légkört, fontos számomra, hogy  az ügyfeleim bizalommal legyenek felém, és fel merjék vállalni dilemmáikat, valódi érzéseiket, melyek mindig megalapozzák a felismerésekhez, változásokhoz vezető utat.

Meggyőződésem, hogy az ember akkor van jól, ha az élete végéig éber a tapasztalataival szemben, ezekből tanul és fejlődik. Számomra az az igazi elismerés, amikor visszajelzésként megkapom ügyfeleimtől, hogy vezetői készségeik mellett emberi fejlődésükhöz is hozzá segítettem őket.

Leggyakoribb coaching (team coaching) témáim:

Képtalálat a következőre: „tick icon” Vezetői szerep tudatosítása, önismeret

Képtalálat a következőre: „tick icon” Vezetői eszköztár fejlesztése

Képtalálat a következőre: „tick icon” Kollégák, beosztottak fejlesztése

Képtalálat a következőre: „tick icon” Motiváció

Képtalálat a következőre: „tick icon” Időgazdálkodás

Képtalálat a következőre: „tick icon” Hatékonyabb kooperáció, együttműködés fejlesztés

A tapasztalatom azt mutatja, hogy a coaching folyamat akkor lesz igazán sikeres és eredményes, ha minden résztvevő elköteleződik a közös munka iránt, és saját céljain dolgozik. Találkoztam már olyan megrendelői kéréssel, hogy „Ágota szereld meg a kollegát!” – nos, bizton állíthatom, ez a dolog nem így működik.

​A coaching ülések alatt is gyakorlatorientált vagyok, a találkozók alkalmával gyakran használok különböző eszközöket, fontos, hogy az ügyfélnél legyen egy füzet amibe az üléseink alatt jegyzetelhet, és rendszerint adok házi feladatot is.

Munkám során a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) Etikai Kódexének az irányelvei a mérvadók.